Сърбите ни измъкват чипровските килими
5 posters
:: За града :: Чипровски килими
Страница 1 от 1
Сърбите ни измъкват чипровските килими
Наши взели моделите от тамошните майстори, твърдят от от “Понишавле” – Пирот
Веролюб Михайлович показва пиротски килим
от малък аршин Първолета Цветкова
Фирма “Понишавле” от град Пирот, Сърбия, показа на изложение във Видин килими, които имат фигурите и цветовете на чипровските постелки. Тя съществува от 1850 година и е възможно в Чипровци да са заимствали моделите, обясни представителят и Веролюб Михайлович.
Те се изработват от естествена вълна, обагрена с треви и билки. Технологията на изработката на вертикален стан е досущ като чипровската.
В момента “Понишавле” изпълнява голяма поръчка за Париж, а повече от 100 килима са изработени за обзавеждане на Хилендарския манастир в Гърция, който неотдавна бил опожарен.
На изложението във Видин, организирано от местната търговско-промишлена палата, своя продукция показаха над 25 средни и малки фирми от Ниш, Зайчар и Лесковац, Видин и Монтана. Българските фирми показаха каучукови и текстилни изделия, електрокомпоненти, а сръбските – бои и лакове, козметика, консерви и сушени плодове.
Изложението е второ по ред по проект за сътрудничество в бизнеса между граничните райони. Проектът се финансира по програма за добросъседство между България и Сърбия на ЕС.
в. Стандарт
http://www.standartnews.com/news/details/id/11777/
((
Веролюб Михайлович показва пиротски килим
от малък аршин Първолета Цветкова
Фирма “Понишавле” от град Пирот, Сърбия, показа на изложение във Видин килими, които имат фигурите и цветовете на чипровските постелки. Тя съществува от 1850 година и е възможно в Чипровци да са заимствали моделите, обясни представителят и Веролюб Михайлович.
Те се изработват от естествена вълна, обагрена с треви и билки. Технологията на изработката на вертикален стан е досущ като чипровската.
В момента “Понишавле” изпълнява голяма поръчка за Париж, а повече от 100 килима са изработени за обзавеждане на Хилендарския манастир в Гърция, който неотдавна бил опожарен.
На изложението във Видин, организирано от местната търговско-промишлена палата, своя продукция показаха над 25 средни и малки фирми от Ниш, Зайчар и Лесковац, Видин и Монтана. Българските фирми показаха каучукови и текстилни изделия, електрокомпоненти, а сръбските – бои и лакове, козметика, консерви и сушени плодове.
Изложението е второ по ред по проект за сътрудничество в бизнеса между граничните райони. Проектът се финансира по програма за добросъседство между България и Сърбия на ЕС.
в. Стандарт
http://www.standartnews.com/news/details/id/11777/
((
vili_vst- нов член
- Брой мнения : 45
Join date : 01.07.2008
Местожителство : София
Re: Сърбите ни измъкват чипровските килими
Ами точно това имахме в предвит, когато пуснахме темата за Чипровския килим. В нея даже има линк към Пиротските килими. За съжъление страховете ни ще се оправдаят
Re: Сърбите ни измъкват чипровските килими
Истината е, че пиротските и чипровските килими са тръгнали от едно място.
Re: Сърбите ни измъкват чипровските килими
За мен истината е, че за всички има място под слънцето, но когато гледаш и виждаш как нещо се съсипва и си отива, като традицията в килимарството ти става болно. В момента да те имат поръчка и се радвам за което, но в момента в Чипровци жените, които такът за тези - няма да споменавам имена не им е платено за труда. И същите тези се бият в гърдите, че радеят за Чипровския килим.
Re: Сърбите ни измъкват чипровските килими
Да, това е много голям труд и трябва да е платен достойно!
Re: Сърбите ни измъкват чипровските килими
"Геометричните фигури, които килимарките тъкат и днес, датират от първия период на развитие на чипровския килим 17-18 век, защото турският Коран забранявал изобразяването на хора. А основен потребител на чипровските килими по това време са пазарите на Ориента."
Инфо: БНР http://www.bnr.bg/RadioBulgaria/Emission_Bulgarian/Theme_Ikonomika_Ekologia_Turizam/Material/2505-5.htm
Инфо: БНР http://www.bnr.bg/RadioBulgaria/Emission_Bulgarian/Theme_Ikonomika_Ekologia_Turizam/Material/2505-5.htm
Гост- Гост
Re: Сърбите ни измъкват чипровските килими
"Тъкането на килими по българските земи по всяка вероятност е от времето преди Омир.
Поради географското положение на страната върху българските килими е оказал влияние и Изтокът. Но кое е източно, кое - наше, е невъзможно да се установи. Истина е, че има единство на балкански, анадолски, персийски, монголски и кавказки орнаменти.
Установено е, че през периода на 17-19 век българското килимарство прераства в интензивно развиващ се занаят с пазар из земите на днешна Турция, Балканите, Централна Европа, Италия, арабските страни, Иран та чак до Индия.
Тъкат се килими в гладка (двулицева) техника. Производството им е съсредоточено главно в Чипровци и Самоков, в Пирот (Западна България), и в Котел (Източна България). Именно в тези центрове се оформят и двата най-характерни типа български килими. Орнаменталното и композиционно разнообразие от мотиви на чипровските килими контрастира на строгия геометризъм на котленските."
Инфо: http://www.omda.bg/bulg/shop/carpets.htm
Забележете обаче къде е Пирот!!!
Поради географското положение на страната върху българските килими е оказал влияние и Изтокът. Но кое е източно, кое - наше, е невъзможно да се установи. Истина е, че има единство на балкански, анадолски, персийски, монголски и кавказки орнаменти.
Установено е, че през периода на 17-19 век българското килимарство прераства в интензивно развиващ се занаят с пазар из земите на днешна Турция, Балканите, Централна Европа, Италия, арабските страни, Иран та чак до Индия.
Тъкат се килими в гладка (двулицева) техника. Производството им е съсредоточено главно в Чипровци и Самоков, в Пирот (Западна България), и в Котел (Източна България). Именно в тези центрове се оформят и двата най-характерни типа български килими. Орнаменталното и композиционно разнообразие от мотиви на чипровските килими контрастира на строгия геометризъм на котленските."
Инфо: http://www.omda.bg/bulg/shop/carpets.htm
Забележете обаче къде е Пирот!!!
Гост- Гост
Re: Сърбите ни измъкват чипровските килими
Това, което ще се окаже най-лесно постижимо, вероятно е доказване на уникалността на тези две школи като едно цяло – на Чипровския и Пиротския килим. И двете са се развили като самостоятелни, поради географското си положение и административната отделеност, но вероятно произходът им е общ. Не е тайна, че има претенция и от наша и от тяхна страна за първоизточник на това уникално изкуство. Съседите ни доста напредват в тази посока и нищо чудно – да успеят.
Съществува наистина сериозен проблем с “Чипровския килим “. Според мен, един (ако не и единствен ) вариант за справяне с него е сдружение или организация на пряко ангажирани или заинтересовани хора, които да започнат сериозна работа в защита и подкрепа на “ Чипровския килим”.
Какво ще рече това:
-да се ангажираш пряко и официално с тази дейност
-да приемеш и да носиш отговорност
-да си наясно, че се заемаш с допълнително занимание, което ще “краде” от свободното ти време
-да се ангажираш с “някаква си кауза”, което често ще те измъква от дома
-да си винаги на разположение
-принципно да не смяташ, че това е допълнителен източник на доходи
-да преодолееш предрасъдъците си
-да умееш да мотивираш сам себе
-да не мрънкаш
-да можеш да работиш съвместно с различни по характер хора и възгледи
-да си наясно, защо си решил да се занимаваш точно с това
Можем ли да се надяваме, че подобно нещо е възможно да се появи в Чипровци?
Съществува наистина сериозен проблем с “Чипровския килим “. Според мен, един (ако не и единствен ) вариант за справяне с него е сдружение или организация на пряко ангажирани или заинтересовани хора, които да започнат сериозна работа в защита и подкрепа на “ Чипровския килим”.
Какво ще рече това:
-да се ангажираш пряко и официално с тази дейност
-да приемеш и да носиш отговорност
-да си наясно, че се заемаш с допълнително занимание, което ще “краде” от свободното ти време
-да се ангажираш с “някаква си кауза”, което често ще те измъква от дома
-да си винаги на разположение
-принципно да не смяташ, че това е допълнителен източник на доходи
-да преодолееш предрасъдъците си
-да умееш да мотивираш сам себе
-да не мрънкаш
-да можеш да работиш съвместно с различни по характер хора и възгледи
-да си наясно, защо си решил да се занимаваш точно с това
Можем ли да се надяваме, че подобно нещо е възможно да се появи в Чипровци?
vili_vst- нов член
- Брой мнения : 45
Join date : 01.07.2008
Местожителство : София
Re: Сърбите ни измъкват чипровските килими
Това за организацията е супер идея, да се надявмае, че ще успее и няма да си остане само във форума на приказки.
Re: Сърбите ни измъкват чипровските килими
Искренно се надявам да е така, Цветелина!
elana- потребител на месеца
- Брой мнения : 4744
Join date : 01.03.2008
Age : 75
Местожителство : гр. Чипровци
Re: Сърбите ни измъкват чипровските килими
vili_vst написа:.....
Какво ще рече това:
-да се ангажираш пряко и официално с тази дейност
-да приемеш и да носиш отговорност
-да си наясно, че се заемаш с допълнително занимание, което ще “краде” от свободното ти време
-да се ангажираш с “някаква си кауза”, което често ще те измъква от дома
-да си винаги на разположение
-принципно да не смяташ, че това е допълнителен източник на доходи
-да преодолееш предрасъдъците си
-да умееш да мотивираш сам себе
-да не мрънкаш
-да можеш да работиш съвместно с различни по характер хора и възгледи
-да си наясно, защо си решил да се занимаваш точно с това
Можем ли да се надяваме, че подобно нещо е възможно да се появи в Чипровци?
Много се съмнявам. Поне не и в този момент, а по-късно ... просто ще бъде късно и няма да има смисъл. Както сега говорим за Чипровското въстание от преди три века, така след време ще говорят, че преди години е имало развито килимарство, което в края на ХХ век е започнало да замира и в средата на ХХІ век вече само в музеите имало станове.
Гост- Гост
Re: Сърбите ни измъкват чипровските килими
ЕТНОЛОГИЯ
Вълшебството на Чипровските килими
Анита Комитска
Те идват от древността и разкриват богатия вътрешен мир на своите създатели, техния свят на хармония, мъдрост и доброта, вроденото им чувство към съчетание на багрите, ритъм и завършек.
…векове наред в градчето Чипровци, наричано някога цветето на България, се тъкат неповторими по своята 6хубост килими. Те се изработват, за да красят дома, за дар на храма и духовни треби, за продажба. Чипровските килими очароват със своята красота и изящност, с чудното съчетание на багри и древни символи и знаци.
Сътворяването на килимите е дело на жената. Още от най-ранна детска възраст момиченцата са около стана. Те помагат при подготовката на вълната за тъкане и дори сядат на стана, за да се учат да тъкат дребни фигурки. Чипровчанката влага голяма люобов и майсторство при изработването на тъканите. В тях тя е въплатила своите мисли, вяра и надежда за добро и сполука. Килимите разкриват богатия вътрешен мир на своите създатели, техния свят на хармония, мъдрост и доброта, вроденото им чувство към съчетание на багрите, ритъм и завършек. Чипровките килими се изработват изцяло от вълна (вълнени ватък и основа), на вертикален стан и се оцветяват с естествени бои. Корените, кората и цвета на определени треви и растения при обработка пускат екстракти, с които се боядисва вълната. Това придава трайност на килима и неповторима мекота на тоновете.
Българските учени все още спорят откога се тъкат чипровските килими. Според археологическите данни тъкачеството е било познато по нашите земи от времето на средния неолит - пето-шесто хилядолетие преди Христа. Прабългарите донасят от изток една високо развита цивилизация и напреднало тъкачество. Една част от изследователите поставят началото на чипровското килимарство след погрома на голямото въстание против османското владичество от 1688 г. Те определят три етапа в развитието на чипровското тъкачество
Конструктивен
Първият период е от края на XVII до края на XVIII век и се нарича конструктивен период. Основните килими „бакамски" или „зарибалда" са изградени в кафяви, бежови, сини, зелени тонове. Определяща за тях е строгата геометрична композиция. Централното поле е изпълнено с вписани един в друг ромбове, т. нар. „рескави кола". Бордюрите - един или два, са с ритмично повтарящи се триъгълници и съчетания от тях - мотиви „ма-каз", „канатица", „бибица" и др. Съвършената изчистеност на линиите, строгостта на композицията, изящната простота придават дивна хубост на тъканите от този период. Все от това време са и т. нар. килими „каракачка". Те се изработват в червена и черна (или тъмносиня) гама. Основното поле е изтъкано с женски фигури „каракачки".
Декоративен период
От края на XVIII век до Освобождението датира вторият период в развитието на чипровското килимарство, който се нарича „декоративен". Колоритът е обогатен с бял, жълт и зелен тон, червеният и синият цвят се налагат като основни. Сюжетът се допълва с геометризирани изображения на растения, животни и хора. Килимите стават тържествени и пищни. От този период са моделите „Дървото с плодовете", „Дървото с птиците", „Лоз-ниците", „Венците", „Цвекетата" и др. Майсторката тъкачка въплътява в килимите чудния свят на природата около себе си. Тя развива мотива на лозата в пролетен и есенен вариант, изпълнен с много багри и плодове.
„ОРНАМЕНТАРЕН" ПЕРИОД
След Освобождението започва третият „орнаментарен" период в развитието на тъкачеството в Чипровци, Килимите се отличават с многоцветие и множество дребни и симетрично разположени, ритмично повтарящи се орнаменти. По това време се създават моделите „Кавказкото", „Циганка", „Куфарите" и др.
Някои автори намират началото на чипровското килимарство далеч във времето. Те се позовават на древните и извечни символи и знаци върху килимите. Според тях килимът е едно от чудесата, които българите донасят от прародината. Първият изследовател на чипровското килимарство търговецът Ст. Попов пише през 30-те години, че „В двореца на великия цар Симеон и сетне на неговите князе, боляри и Владетелите след него постилали чипровски килими". Все повече се налага мнението, че началото на чипровското килимарство е далеч преди XVII век.
“ДРЕВНИТЕ СИМВОЛИ”
Древните символи по килимите -двата триъгълника, свързани с острите си върхове, т нар. мотив „маказ", е знак на мъжкото и женското начало, на божественото и земното, на хармонията и уравновесеността в природата. Старинен е и мотивът„кананица"-символ на вечността и безкрая, същият знак и днес е на върха на дървото на Тангра в земите на българите от Поволжието. Обичаният от чипровчанката мотив на вписаните един в друг ромбове напомня на слънцето, даващо живот , „окцата" е знак на божественото око и т. н. Създателките на килимите и днес вярват, че тъканите не са само украса на дома, но че имат чудната и вълшебна сила да предпазват от зло и носят обич и доброта. Затова и след изтъкаване на килима и снемането му от стана се изпълнява един старинен обичай в съпровод на песни. В него жените заваляват малко момиченце, за да изпробват здравината на килима и с надеждата, че той ще носи радост и благополучие.
Може би магията на чипровските килими е била усетена през вековете, затова те са търсени на големите панаири от миналото столетие в Пирот, Узунджово и Ески Джумая, на пазарите в Скопие, Одрин, Цариград, Бурса и др. За нуждата на турската армия в Чипровци се изработвали молитвени килимчета и се тъчели килими за джамиите. В началото на XX век чипровските търговци участват на международни изложения в Париж, Лиеж, Лондон и печелят златни медали и почетни грамоти. За наша радост днес този занаят се възражда.
http://209.85.135.104/search?q=cache:hFnRgeEatNQJ:harrybg.blogspot.com/2007/09/blog-post_2673.html+%D1%87%D0%B8%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8+%D0%BA%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%BC%D0%B8&hl=bg&ct=clnk&cd=30&gl=bg&lr=lang_bg
Вълшебството на Чипровските килими
Анита Комитска
Те идват от древността и разкриват богатия вътрешен мир на своите създатели, техния свят на хармония, мъдрост и доброта, вроденото им чувство към съчетание на багрите, ритъм и завършек.
…векове наред в градчето Чипровци, наричано някога цветето на България, се тъкат неповторими по своята 6хубост килими. Те се изработват, за да красят дома, за дар на храма и духовни треби, за продажба. Чипровските килими очароват със своята красота и изящност, с чудното съчетание на багри и древни символи и знаци.
Сътворяването на килимите е дело на жената. Още от най-ранна детска възраст момиченцата са около стана. Те помагат при подготовката на вълната за тъкане и дори сядат на стана, за да се учат да тъкат дребни фигурки. Чипровчанката влага голяма люобов и майсторство при изработването на тъканите. В тях тя е въплатила своите мисли, вяра и надежда за добро и сполука. Килимите разкриват богатия вътрешен мир на своите създатели, техния свят на хармония, мъдрост и доброта, вроденото им чувство към съчетание на багрите, ритъм и завършек. Чипровките килими се изработват изцяло от вълна (вълнени ватък и основа), на вертикален стан и се оцветяват с естествени бои. Корените, кората и цвета на определени треви и растения при обработка пускат екстракти, с които се боядисва вълната. Това придава трайност на килима и неповторима мекота на тоновете.
Българските учени все още спорят откога се тъкат чипровските килими. Според археологическите данни тъкачеството е било познато по нашите земи от времето на средния неолит - пето-шесто хилядолетие преди Христа. Прабългарите донасят от изток една високо развита цивилизация и напреднало тъкачество. Една част от изследователите поставят началото на чипровското килимарство след погрома на голямото въстание против османското владичество от 1688 г. Те определят три етапа в развитието на чипровското тъкачество
Конструктивен
Първият период е от края на XVII до края на XVIII век и се нарича конструктивен период. Основните килими „бакамски" или „зарибалда" са изградени в кафяви, бежови, сини, зелени тонове. Определяща за тях е строгата геометрична композиция. Централното поле е изпълнено с вписани един в друг ромбове, т. нар. „рескави кола". Бордюрите - един или два, са с ритмично повтарящи се триъгълници и съчетания от тях - мотиви „ма-каз", „канатица", „бибица" и др. Съвършената изчистеност на линиите, строгостта на композицията, изящната простота придават дивна хубост на тъканите от този период. Все от това време са и т. нар. килими „каракачка". Те се изработват в червена и черна (или тъмносиня) гама. Основното поле е изтъкано с женски фигури „каракачки".
Декоративен период
От края на XVIII век до Освобождението датира вторият период в развитието на чипровското килимарство, който се нарича „декоративен". Колоритът е обогатен с бял, жълт и зелен тон, червеният и синият цвят се налагат като основни. Сюжетът се допълва с геометризирани изображения на растения, животни и хора. Килимите стават тържествени и пищни. От този период са моделите „Дървото с плодовете", „Дървото с птиците", „Лоз-ниците", „Венците", „Цвекетата" и др. Майсторката тъкачка въплътява в килимите чудния свят на природата около себе си. Тя развива мотива на лозата в пролетен и есенен вариант, изпълнен с много багри и плодове.
„ОРНАМЕНТАРЕН" ПЕРИОД
След Освобождението започва третият „орнаментарен" период в развитието на тъкачеството в Чипровци, Килимите се отличават с многоцветие и множество дребни и симетрично разположени, ритмично повтарящи се орнаменти. По това време се създават моделите „Кавказкото", „Циганка", „Куфарите" и др.
Някои автори намират началото на чипровското килимарство далеч във времето. Те се позовават на древните и извечни символи и знаци върху килимите. Според тях килимът е едно от чудесата, които българите донасят от прародината. Първият изследовател на чипровското килимарство търговецът Ст. Попов пише през 30-те години, че „В двореца на великия цар Симеон и сетне на неговите князе, боляри и Владетелите след него постилали чипровски килими". Все повече се налага мнението, че началото на чипровското килимарство е далеч преди XVII век.
“ДРЕВНИТЕ СИМВОЛИ”
Древните символи по килимите -двата триъгълника, свързани с острите си върхове, т нар. мотив „маказ", е знак на мъжкото и женското начало, на божественото и земното, на хармонията и уравновесеността в природата. Старинен е и мотивът„кананица"-символ на вечността и безкрая, същият знак и днес е на върха на дървото на Тангра в земите на българите от Поволжието. Обичаният от чипровчанката мотив на вписаните един в друг ромбове напомня на слънцето, даващо живот , „окцата" е знак на божественото око и т. н. Създателките на килимите и днес вярват, че тъканите не са само украса на дома, но че имат чудната и вълшебна сила да предпазват от зло и носят обич и доброта. Затова и след изтъкаване на килима и снемането му от стана се изпълнява един старинен обичай в съпровод на песни. В него жените заваляват малко момиченце, за да изпробват здравината на килима и с надеждата, че той ще носи радост и благополучие.
Може би магията на чипровските килими е била усетена през вековете, затова те са търсени на големите панаири от миналото столетие в Пирот, Узунджово и Ески Джумая, на пазарите в Скопие, Одрин, Цариград, Бурса и др. За нуждата на турската армия в Чипровци се изработвали молитвени килимчета и се тъчели килими за джамиите. В началото на XX век чипровските търговци участват на международни изложения в Париж, Лиеж, Лондон и печелят златни медали и почетни грамоти. За наша радост днес този занаят се възражда.
http://209.85.135.104/search?q=cache:hFnRgeEatNQJ:harrybg.blogspot.com/2007/09/blog-post_2673.html+%D1%87%D0%B8%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8+%D0%BA%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D0%BC%D0%B8&hl=bg&ct=clnk&cd=30&gl=bg&lr=lang_bg
Re: Сърбите ни измъкват чипровските килими
Kakvi kilimi vi izmakvat ? Ot drugata strana na taya granica ziveyat balgari , s rodnini v chiprovci . pra dyado ni Vancho Vankov mi e razkazval che taia granica ne e bila kogato e hodil na voenna komisia v Pirot .
Vanyo Vankov- нов член
- Брой мнения : 7
Join date : 09.11.2008
Age : 56
Местожителство : valencia
:: За града :: Чипровски килими
Страница 1 от 1
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите